Identificerend Lezen: Geld moet rollen – Omgaan met geld
Havo 4-leerlingen Merletcollege Cuijk lezen en praten over thema geld.
Wat kan je nog meer doen met een boek, zodat lezen leuker wordt? Het verhaal dichter bij de wereld van jongeren brengen. Dat is het uitgangspunt en de kracht van het project Identificerend Lezen.
Het project Identificerend Lezen: Geld moet rollen – Omgaan met geld is een lesprogramma om het thema geld dichter bij de belevingswereld van middelbare scholieren te brengen. Dit gebeurt door middel van lezen en het vertellen van verhalen. Zo gaf Peter Swinkels, directeur van Rabobank Land van Cuijk en Maasduinen, op 26 november vijf gastlessen (zie onderstaande video). De leerlingen mochten hem ‘alles’ vragen en er ontstonden boeiende gesprekken.
Vervolg
Donderdag 10 december is het de beurt aan de ervaringsdeskundigen; jongeren die al vroeg in grote geldproblemen zijn gekomen. Zij gaan klassikaal in gesprek met alle leerlingen. Zo wordt het thema geld van verschillende kanten belicht. De leerlingen houden ook hun eigen uitgavenpatroon gedurende het project bij, gaan in gesprek met hun ouders over geld, praten over de gelezen boeken en maken boekverslagen.
Aan het project is ook een onderzoek gekoppeld waarin vanLieronderzoek (de ontwikkelaar van het project) onderzoekt of de leerlingen anders zijn gaan denken over geld.
Het project is geïnitieerd door BiblioPlus en wordt in samenwerking met Merletcollege, Rabobank en van Lieronderzoek uitgevoerd.
Voor meer informatie over dit unieke project kunt u contact opnemen met contact op met onze afdeling jeugd & onderwijs (jeugdenonderwijs@biblioplus.nl)