Boetevrije Bibliotheek

Alle bibliotheken in het Land van Cuijk en Maasduinen zijn boetevrij. Klanten hoeven geen boete meer te betalen als zij materialen te laat inleveren. Hiermee is één van de grootste irritatiepunten van bibliotheekleden weg gehaald. BiblioPlus was een van de eerste Boetevrije Bibliotheek van Nederland.

Regels

Een boetevrije bibliotheek wil niet zeggen dat iedereen de boeken mag houden. De uitleentermijn is vier weken. Van klanten wordt verwacht dat ze de materialen op tijd terugbrengen of verlengen. BiblioPlus attendeert hen hierop door middel van een herinneringsmail. Brengt de klant de materialen niet terug, dan krijgt hij of zij een rekening voor de vervanging van het boek (tegen nieuwprijs en bijkomende administratiekosten van 10 euro). Uit de praktijk blijkt dat het zover niet komt. 

Klanten helpen

Door de boetevrije bibliotheek verbetert de dienstverlening van BiblioPlus nog meer. De medewerkers en de vrijwilligers in de vestigingen kunnen zich zo concentreren op hun eigenlijke taak: het helpen van de klanten. Een ander voordeel is dat er voor leden onder de 18 jaar helemaal geen drempels meer zijn om gebruik te maken van de bibliotheek.

Meer informatie

Neem voor meer informatie contact op met BiblioPlus via 0485-583500 of info@biblioplus.nl

Start 2012

In 2012 introduceerde BiblioPlus de Boetevrije Bibliotheek met een experiment in de vestigingen Boxmeer en Wanroij. Na een jaar volgde de evaluatie. Die was positief. Het blijkt dat de klanttevredenheid is toegenomen door invoering van de boetevrije bibliotheek, een belangrijk aspect in de dienstverlening. De angst dat materialen niet meer terugkomen of heel lang geleend worden, blijkt ongegrond.

Onderzoeksrapport

Hieronder kunt u een aantal documenten inzien m.b.t. de Boetevrije Bibliotheek:

* Projectplan Boetevrije Bibliotheek 2012: klik hier

* De samenvatting van het onderzoeksrapport: klik hier

* De rapportage van de eenmeting: klik hier

* De tarieven en uitleenvoorwaarden: klik hier

* Veelgestelde vragen: klik hier